Yoga Met Mieke
1W2B9408.jpg

Mijn naam is Mieke.

Ik ben al meer dan 20 jaar een fitnessfanaat, maar de laatste 8 jaar heb ik me volledig toegespitst op yoga. Had ik maar vroeger geweten dat yoga zo goed is voor lichaam en geest: ik zou dan zeker al die jaren voor yoga gekozen hebben. Gelukkig is het nooit te laat om met yoga te beginnen. In februari 2016 ben ik naar Goa/India vertrokken voor een upward spiral yoga psychology program en daar is de kiem gezaaid om me meer te verdiepen in yoga.

Veel mensen denken bij yoga aan moeilijke houdingen waarbij je je in allerlei bochten moet wringen. Maar daar draait yoga niet om.

Het is in de eerste plaats een manier van leven, bewuster worden van je lichaam, van je grenzen, en je geest tot rust brengen.

It's not about getting into the poses.
Its about removing what's in the way of the poses.

Begin 2017 heb ik mijn diploma in Hatha yoga behaald bij Yogalife Alliance. Dit is een geregistreerde yogaschool (RYS200) en wordt erkend door Yoga Alliance.

 

Hatha Yoga

 

Hatha-Yoga is het pad van de lichamelijke Yoga, oftewel lichaamshoudingen. Van alle vormen van Yoga is de Hatha-Yoga waarschijnlijk wel het meest bekend in onze westerse samenleving.

De lichaamhoudingen werken systematisch op alle gebieden van ons lichaam, het strekken en harmoniseren van de spieren en gewrichtsbanden, het flexibeler maken van onze ruggegraat en de gewrichten, het verbeteren van de doorbloeding en de spijsvertering, het masseren van de ingewanden, klieren enz. De houdingen zijn ontworpen om de fysieke en psychische functies van je lichaam te reguleren. Door beoefening van deze houdingen voelt je lichaam meer ontspannen, krachtiger en energieker. Deze houdingen gaan altijd samen met een bewuste ademhaling. De juiste manier van ademen zorgt voor een verbeterde zuurstof en energie circulatie in je lichaam. Doordat de beweging en adem samen worden gebracht worden deze geharmoniseerd en voelen ze als één.

Het loslaten van spierspanning en het tot rust brengen van het hele lichaam, werkt kalmerend op het zenuwstelsel waardoor innerlijke rust bevorderd wordt. Yogabeoefening is heilzaam voor je lichaam en op hetzelfde moment draagt het bij tot spirituele en geestelijke groei.

Yoga helpt ons zelf te verkennen en te leren kennen, om bewust naar ons "buikgevoel", onze intuïtie en ons lichaam te luisteren. Elke oefening of houding kan aangepast worden aan jouw specifieke noden. Het hele idee hierachter is dat je je eigen grenzen leert kennen: dat je jezelf dus niet in een bocht wringt die je lichaam misschien zelfs schade toebrengt. En die grenzen zijn voor ieder lichaam anders. Ook kunnen ze nog eens van dag tot dag verschillen voor hetzelfde lichaam. Eén ding moet je goed onthouden: je moet ten allen tijde mild zijn voor jezelf en je lichaam.

panel_bg.png

Yoga Nidra

 

Vaak wordt ons brein geprikkeld tot vlak voor het moment dat we gaan slapen. We liggen nog met onze mobiele telefoons op bed.

Als gevolg daarvan krijgt je brein niet de rust die het nodig heeft. Zelfs niet tijdens het slapen. Sterker nog... er komen juist nog meer gedachten en zorgen naar boven, omdat je brein niet meer wordt afgeleid door de prikkels. Dat is exact de reden waarom veel mensen moe en niet uitgerust wakker worden.

De kwaliteit van slapen is slecht, omdat het brein tot vlak voor het slapen veel is geprikkeld.

Bij het beoefenen van Yoga Nidra werk je op een systematische manier naar complete ontspanning toe. Ontspanning die het lichaam nodig heeft om spanningen los te laten en zich te herstellen; fysiek, mentaal en emotioneel.

Voorbereiding

Ideaal gezien wordt Yoga Nidra beoefend in shavasana: plat op je rug, handpalmen geopend naast het lichaam, de ogen gesloten. Voor een zo diep mogelijke ontspanning is het van belang dat het lichaam stil kan blijven liggen en je niet meer beweegt tot het einde van de oefening.
In deze fase begint de eerste ontspanning van lichaam en geest door het geleidelijk bewust worden van de innerlijke stilte, beginnend met het richten van de aandacht van buiten naar binnen. Bewuste ontspanning van het fysieke lichaam en het observeren van de ademhaling. Je wordt er aan herinnerd dat je alert blijft en niet in slaap valt.

Sankalpa (affirmatie)

Het maken van een intentie, een voornemen. Iets positiefs dat je graag wilt bereiken formuleer je in een korte positieve zin vanuit jezelf en herhaal je in gedachten 3 keer. Het is als een zaadje dat diep in je onderbewuste geplant wordt, terwijl je geest rustig en ontspannen is en klaar is om te absorberen. Dit zaadje zal ontkiemen, ons helpen om de veranderingen te maken die we willen in ons leven . Voorbeelden kunnen zijn.
– ik leef rustig en kalm
– ik ben gezond
– ik ben positief
– ik ben de beste versie van mij
– ik ben vol vertrouwen

Rotatie van bewustzijn

Je wordt meegenomen  door de verschillende delen van je fysieke lichaam, je visualiseert ze en herhaalt de namen mentaal. Het gaat vrij snel zodat je aandacht steeds verspringt en je een staat van totale ontspanning creëert in lichaam en geest.

Ademhaling

In deze fase richten we ons specifiek op de ademhaling. Je wordt je bewust van de natuurlijke ademhaling. 

Tegenstellingen – bewustzijn van sensaties

Het oproepen van tegengestelde gevoelens in je lichaam zoals warm-koud, lichtheid-zwaarte, pijn-plezier. In deze paren van tegenpolen oefenen we onthechting. Dit geeft je de kracht om een tapje terug te doen, niet vast te houden aan gevoelens en emoties, daar niet verstrikt te raken, maar om ze te laten komen en te laten gaan. Je leert om te kijken naar wat er gaande is binnen in jezelf, zonder er bang voor te zijn. Je leert dat warmte en koude gewoon warmte en koude zijn, niet ‘goed’ en ‘slecht’. Ze zijn gewoon wat ze zijn. Pijn en plezier zijn gewoon pijn en plezier: je leert om te ervaren zonder te veroordelen, zonder een spier te verkrampen bij pijn of vast te willen houden aan plezier. In het creëren, ontwikkelen, voelen en het loslaten van gevoelens en emoties, ervaar je dat gevoelens en emoties van voorbijgaande aard zijn: ze komen en ze gaan, en zijn niet blijvend. Je leert dat ‘ het is zoals het is ‘.

Innerlijke ruimte

In dit deel breng je je aandacht naar de innerlijke ruimte, chidakasha, de ruimte achter je gesloten oogleden. Je kijkt als een waarnemer, als een neutrale toeschouwer. In deze ruimte kunnen beelden omhoogkomen vanuit het onderbewuste of vanuit je intuïtie. Soms wordt hier een specifieke visualisatie aan verbonden.

Visualisatie

Je visualiseert de beelden die opgenoemd worden, breng ze helder voor je geest. Dit kunnen landschappen, snel wissende beelden, een verhaal, de chakras of nog wat anders zijn. De invulling van de visualisatie wisselt. Het oefenen van visualisatie ontwikkelt zelfbewustzijn en ontspant de geest, door deze te zuiveren van verstorende of pijnlijke ervaringen uit het verleden en te lijden naar concentratie. De visualisaties verbinden je met je creativiteit, door met behulp van je voorstellingsvermogen beelden en verhalen te creëren en te ontwikkelen. Werken met visualisatie in yoga Nidra, wanneer we open en gevoelig zijn en onze verbeelding vrij kan bewegen, helpt ons om pijnlijke dingen uit het verleden te erkennen en los te laten en opent ons voor nieuwe ervaringen.

Sankalpa

Je wordt herinnerd aan je sankalpa, opnieuw herhaal je je eigen sankalpa mentaal, drie keer met gevoel en overtuiging.

Afsluiting

Geleidelijk wordt je bewustzijn weer meer naar buiten gebracht en wordt je je bewust van de ruimte om je heen, geluiden en personen en wordt de yoga nidra sessie afgesloten.